BAKGRUND - Mitt år 2018 (del 2)

Så, inledningsvis var sommaren ganska så toppen. Jag åt lagom, tränade lagom, rörde på mig, hade fått ett nytt jobb på ett fruktlager och trivdes bra med livet. Grejen var den att pga mina nya arbetstider 9-13 insåg jag att jag kunde träna 2 gånger om dagen. Wow tänkte jag, vilken lyx! Då kan jag lägga fokus på styrketräningen på morgonen, och sen köra konditionsarbetet på eftermiddagen. Så sakta men säkert formades mina dagar till följande schema

06.00 klockan ringde, yoga 20-30 min
06.30 energidryck på väg till gymmet
06.45-08.10 styrketräning
08.10-09-00 frukost, ducsh och promenad till jobbet
09.00-13.00 jobb
13.30 konditionsträning (ibland 17.00)
övriga dagen: promenader, arbete med All Season Fitness
ca 21-22.00 läggdags!

Och vad tror ni hände? Min fysik utvecklades enormt. Muskelutveckling och mindre fettmassa. Jag låg på ca 2700-2800 kcal / dag och levde life. Två dagar i veckan ökade jag kalorierna till 3000-3300 och åt hamburgare eller glass. Detta var verkligen mitt bästa liv. Allt jag önskade hade jag. Jag skröt till Andreas och sa att jag älskar detta, jag tränar 2 x / dag och har aldrig mått bättre.

"Njut" sa han. "Njut medan du har detta, för innan du vet om det så är det över"

Jag förstod ingenting. Vad menade han? Jag såg inte något som helst slut på detta. Jag såg bara hur jag skulle ha det såhär bra för alltid. Men som vanligt hade han rätt...

Vidare blev det höst och vi hade en resa till Thailand inplanerad från december. Och det är egentligen här det går fel. För som uttrycket säger, så "mycket vill ha mer". Jag tänkte att en liiiten det innan Thailand hade väl inte skadat? Det hade varit najs att komma ner till 72-74 kg och glida runt där i ngn liten bikini och se fit ut. Så planeringen drog igång. Med samma volym träning drog jag ner kcal till ca 2400-2600 / dag och hade endast 1 st refeed dag / vecka. Jag blev direkt "hårdare" på vad jag stoppade i mig och inte och krävde mer av kroppen. Den mådde ju toppen, så den lyssnade på vad jag krävde. Sakta men säkert tappade jag gram efter gram, och redan in i halva november (2 veckor innan avresa) visade vågen som önskat 72 kg. Jag fortsatte och vidhöll vikten tills vi åkte till Thailand och även under resan lyckades jag med att inte gå upp för mycket.

Nu kommer vi till det som många inte pratar om gällande viktnedgång. Nämligen att behålla vikten. Det är en sak att gå upp i vikt och det är en sak att gå ner i vikt, men att behålla vikt är mycket svårare och ställer nästan mer krav på dig, kroppen och psyket. Du får äta mer - men inte för mycket. Du ska fortsätta din process - utan ett specifikt mål.