Hur min morgonrutin kom till!

Genom åren har jag på olika sätt och vis tagit till mig av olika metoder, tips och sätt att starta dagen på. Allt började med att jag insåg en morgon 2017 att jag inte ville rusa ut genom dörren och vara på jobbet kl 07 innan jag ens hade vaknat. Den enda goda vanan jag hade då var att gå 20 min till jobbet varje morgon… men självklart med mobilen i högsta hugg scrollandes på Instagram och Facebook.


En fråga jag ofta kommer tillbaka till är varför vi är så intresserade av vad alla andra gör? Flera gånger har jag frågat personer i min omgivning som vanligtvis inte producerar (alltså lägger upp mycket i flödet) vad det är de gör när de öppnar Instagram redan i sängen när klockan ringer. ”Men man vill veta vad alla andra gör” är oftast svaret. Ok, jag förstår. Men vill du inte först se till att du har 100 % kontroll på att du är på väg i rätt riktning innan du lägger fokus på andra?


Min idé kring energi är att den är maxad på morgonen och avtar under dagen tills kvällen och man ska sova. Självklart kan det vara olika för andra, men så är det för mig. Missar jag det fönstret av maxad energi så blir det inte mycket gjort den dagen (för egen del). Eller det känns aldrig som att jag riktigt gör något iaf. Det jag däremot är bra på är att lägga den energin på andra människor. I mitt yrke som PT och Onlinecoach ligger det nära till tidiga PT-bokningar eller att sätta sig vid datorn och återkoppla på klienter via Truecoach (programmet jag arbetar i med mina klienter). Jag vill öppna messenger och svara på frågor, justera upplägg och maila nya kunder. Jag har sagt det i flera år, men jag älskar att sitta vid datorn mellan 05.00 (ok jag ska erkänna, gärna 04…) och 07.00 på morgonen. Jag får SÅ mycket gjort. Alla upplägg som ska skrivas, alla planer, scheman etc. Jag gör så mycket produktivt …! Men jag har på senaste tiden insett att jag någonstans i allt det där glömmer att investera tid i mig själv och min egna hälsa.

För att återgå till den där morgonen i slutet på 2017 så började jag 1 januari med att ställa mig på yogamattan. Jag visste inte riktigt vad jag gjorde där, men jag visste att jag ville börja här. Efter att ha lyssnat på en podcast med Yogagirl berättade hon att på yogamattan ska du aldrig känna dig vilsen, utan det är viktigt att ha en vägledare. Så jag sökte i minnet och visste att jag hade hört något om 30 Day yoga Challenge. Jag gick in på google och fick fram Yoga With Adriene som blev min guru de kommande månaderna. Jag började med den första serien och jobbade mig igenom alla. Varje morgon ställde jag klockan 30 min tidigare och gick upp för att yoga. Jag lärde mig mycket det där året om mig själv och min kropp och jag är otroligt tacksam för att jag genomförde 365 dagar av morgonyoga, men som men allt man gör överdrivet mycket kommer sen en period av att göra något överdrivet lite… Under 2019 yogade jag mest under våren och sen fortsatte det i en slags mobilitets-yoga innan träningspass som jag än i dag kör. Men den där morgonstunden försvann och blev istället tidiga mornar vid datorn, med fokus på annat än mig själv och mitt inre.


Hösten 2019 valde jag att göra en resa till USA för att utforska världen och mig själv. Det finns mycket att säga om den resan, men en sak jag gjorde under de 7 veckorna var faktiskt att lyssna på ett 10 min meditationsklipp varje morgon för att starta dagen på bästa sätt. Nu hade jag ”all tid i världen” att skapa nya goda vanor och den där känslan av att ha en god morgonrutin kom tillbaka. Denna gången vände jag mig till meditationen och gärna vägledd.

En specifik morgon när de hade stängt av all ström i den län jag befann mig i pga alla bränder vaknade jag som vanligt (hehe) 05.00 och skulle starta min dag. Jag kunde inte sätta mig vid datorn (ingen ström eller nät), jag kunde inte laga mat, jag kunde inte kontakta omvärlden. Jag kunde alltså inte ens lyssna på något meditationsklipp i mobilen för jag hade ju inget wifi! Så jag fick helt enkelt sätta mig på mattan och i tystnad vägleda mig själv och mina tankar den morgonen. Förutom att det var såväl avslappnande som uppiggande att sitta där noterade jag en känsla i kroppen som var ny för mig. Eller kanske snarare, som saknades. I och med att jag inte KUNDE göra något annat än att sitta där och ”vänta” på att tiden skulle gå så jag kunde ta mig till gymmet fick jag ett helt annat lugn i kroppen, och den där motorn i mig som alltid är på väg till nästa projekt (läs: sätta sig vid datorn och börja jobba) var avstängd. Jag märkte hur jag för varje minut kom djupare in i mig själv och hur jag började reda ut saker inom mig, hitta svar på frågor jag länge sökt och landa mer i vem jag är och framförallt vem jag vill vara. Där i tystnaden och mörkret var det som att jag på riktigt kunde känna hur det var att uppleva stillhet helt fritt från distraktioner. Jag insåg i det, hur stressad jag alltid varit när jag mediterat/yogat tidigare. Alltid på väg till nästa grej. Aldrig kvar i stunden för att njuta av den tills jag är helt klar.


Jag förstod att jag behövde en förändring. Jag kunde se alla distraktioner (jobb, sociala flöden, , telefonsamtal, meddelanden, messenger med mera) som hela tiden sökte min uppmärksamhet och hur jag alltid gav vika för den. Jag styrde inte över min dag och min energi, utan distraktionerna tog min uppmärksamhet och styrde mig i riktningar som jag inte valt själv.

Jag började med att sätta begränsningar på sociala medier. Jag tänkte i termer av ”hur mycket el får jag använda på en dag” för att komma ifrån den lyxen vi idag upplever av att alltid kunna vara uppkopplade eller laga mat. Även om det är handlingar vi måste genomföra för att fungera i vårt samhälle och överleva får vi inte glömma tiden mellan och inte alltid fylla den med andra aktiviteter som vi gör bara för att vi kan. Vad hände med att ligga på golvet och stirra upp i taket tills det blev tråkigt? Vi är så bra på att sysselsätta oss, att även när vi vilar har vi planerat när den ska börja och när den är klar utan att ta hänsyn till våra naturliga cykler och behov. Om vi lyssnar inåt känner vi när vi när vi behöver vila, vi känner när vi är klara. Genom att sätta en tid på allt begränsar vi vårt sinne för känsla och kontakt med oss själva och vårt inre.

Under 2020 har jag på olika sätt sökt mig till en morgonrutin som på något sätt sammanför alla de tips och råd jag fått genom åren. Meditation, yoga, skriva dagbok, att läsa något… Jag ville få ihop allt till något vettigt men jag kände aldrig att jag fick ihop det. Det jag till sist fann var en metod som heter Miracle Morning och det är något jag gjort dagligen i snart 4 veckors tid. Jag tänkte att nästa fredag ska jag dela med mig om min morgonrutin och ge er mina bästa tips för att ni ska skapa er egna!


Om det är något jag vill att du ska ta med dig från detta inlägg, hur du än vill att din morgonrutin ska se ut, så är det - eliminera alla distraktioner som kan ta av din energi innan du investerat en stor del av den i dig själv det första du gör när du vaknar. Med distraktioner menar jag mobil, tv, samtal (även med familjemedlemmar) och dator. Rikta din mest värdefulla energi (den du har när du precis har vaknat) i dig själv, ditt välmående och din riktning. Om du gör det kommer du tack vare utan dessa distraktioner se klarare på dina tankar, komma fram till vad du ska göra och hur du ska göra det samt faktiskt göra det som krävs för att du ska nå det du önskar. Skapa det utrymmet nu, så ska jag nästa vecka ge dig alla mina tips på hur du formar en morgon som gör att du kommer skapa nya möjligheter för dig själv innan du ens vet ordet av!


Hörs nästa vecka!