MIN BÄSTA MORGON (del 2)

När det kommer till stillhet, tystnad och meditation är det många som snabbt blir obekväma och inte vet vad de ska göra. Jag känner verkligen igen mig. Minns så väl första gången jag verkligen satte mig för att meditera. Jag tog fram någon vägledd video på youtube, satte mig i skräddarställning i soffan och slöt ögonen. Rösten vägledde mig i en visualiserande meditation där jag skulle föreställa mig stränder med vågor, vattenfall med forsande vatten, en himmel med fluffiga moln. Även om jag tänker i bilder hade jag väldigt svårt att föreställa mig allt detta. Det var utmanande och svårt, men jag tror att jag nog ändå tyckte det kändes bra.

gratitude-is-not-fixed-1jpg

Under åren har meditation varit närvarande hos mig i flera olika former. Genom vägledning av andra i grupp, via ljudklipp på svenska och engelska och i yogan. Efter ca 4 år av att aktivt meditera med vägledning kände jag mig till sist irriterad på rösten som hela tiden hade så bråttom till nästa moment. Jag förstod att jag äntligen va redo för meditation i tystnad. Då laddade jag ner en app med ett trevlig Gong-Gong ljud för start och stopp. Det gjorde att jag kunde avsätta tid och inte känna mig stressad under sessionen.


Jag har funderat över vad det var som gjorde att jag kände mig redo för meditation i tystnad, och det jag kommit fram till är att jag äntligen greppat vilken typ av tankebana man kan hålla och vilka frågor man ska ställa sig själv. För, hur ska den i klippet kunna veta vad jag behöver tänka på? Självklart har det varit, och är fortfarande, otroligt skönt att någon annan sagt vad jag ska tänka på. Men at the end of the day är det endast jag som vet vad som behöver reflekteras över i mitt liv, och jag är den enda som har svaren på frågorna för vad som är rätt för mig (precis som du vet vad som är rätt för dig!)


SILENCE - MEDITATION

Så, för att meditera i tystnad kan det var bra att isf ha en liten aning om vad man vill göra under stunden i stillhet. Om du bara vill sitta stilla och tyst och fokusera på andetaget så är det lika ”rätt” som att ha en intention med stunden och aktivt tänka på ett problem, en situation eller något annat som behöver tid för tanke.

Genom boken MIRACLE MORNING fick jag denna tankeslingan att ta mig igenom som jag tycker varit väldigt effektiv! Den gör att jag har en plan med min tankeverksamhet, jag kan stanna i punkterna så länge jag känner att jag behöver, sen gå vidare och till sist veta att jag är ”klar”.

  1. Find stillness
  2. Deep Breathing
  3. Prayer
  4. Reflection
  5. Gratitude

FIND STILLNESS

För dig som började med MM från förra veckan så har du redan genomfört del 1 av meditationen! Du ska landa där du är och finns stillhet. Räkna dina andetag och känna lugnet infinna sig. (för dig som missat: läs här!)

DEEP BREATHING

Ta 3-5 riktigt djupa andetag ner lungorna och fyll både upp med lyft och släpp ut all som du har inom dig. Ut med det gamla - in med det nya. Andras ut stress, andas in kärlek. Här kan du med fördel använda någon slags mantra för att stärka dig själv. Här kommer några exempel! Använd en som du tycker om! Du får ändra hur ofta du vill

When I breathe in, I feel energizedWhen I breathe out, I feel relaxed.

When I breathe in, I feel supportedWhen I breathe out, I feel free.

When I breathe in, I feel connectedWhen I breathe out, I feel focused.

When I breathe in, I feel happyWhen I breathe out, I feel peaceful.

When I breathe in, I feel readyWhen I breathe out, I feel content.

When I breathe in, I feel hopefulWhen I breathe out, I feel satisfied.

 When I breathe in, I’m filled with ideasWhen I breathe out, I’m ready with solutions.

PRAYER

Efter andningsövningen ber jag för dagen. Att be behöver inte vara kopplat till religion, utan du ber till det gudomliga inom dig själv. Du är din egna religon och du ber för det du vill ska gå din väg idag. Det kan vara att du ber för hälsa och välmående, be för att du ska ha en fin dag, be för att dina nära och ska må bra. Skicka positiv energi till någon som behöver det eller bara be för att du själv ska ta dig ur något kämpigt. Att be för någon annan är starkt, att du ägnar tid från dina tankar till någon annan som behöver det. Det är inget fysiskt eller praktiskt som sker, men genom att tänka på andra och genuint visa medkänsla inom oss - kommer DU må bättre. Använd detta verktyg för att stärka dig själv inifrån. Om du inte har att ge av dig själv till andra just idag, så be samma medkännande bön för dig själv. Sätt dig i positionen av att vara en nära vän och någon du bryr dig om, men rikta bönen så den stärker dig.


541606-prayerjpg

REFLECTION

Detta upplever jag är den viktigaste punkten av alla ovanstående. När jag kommer hit brukar jag ställa mig frågan ”vad har jag noterat och reflekterat över det senaste?” Sen väntar jag lite, så kommer alltid något fram. Det kan vara att jag reder lite i en relation, jag kan med ett bredare perspektiv se hur jag ska agera i jobbet. Jag hittar tankar och frågor och svar som gör att jag vet hur jag ska fortsätta agera framöver (under min dag och nästa dag). Reflektionen gör att jag kan komma fram till saker och hur jag ska agera utifrån det jag kommer fram till. Det gör det lättare för mig att vara genuin gentemot mig själv OCH andra.

GRATITUDE

Tacksamhet! Den mest givande punkten av dem alla. Att avsluta din stund på mattan eller i soffan eller vart du än är med att känna tacksamhet. När du kommit såhär långt i din meditation tror jag inte det kommer vara några problem för dig att veta vad du är tacksam över. Notera detta inom dig, säg det och säg det högt om det behövs.

”Jag är tacksam för livet. Jag är tacksam för ännu en dag. Jag är tacksam för min kropps som bär med mig genom livet. Jag är tacksam för min relation med xx. Jag är tacksam för att jag har ett jobb. Jag är tacksam för att jag kan träna. Jag är tacksam för att mina barn är friska. Jag är tacksam för min familj som hjälper mig. Jag är tacksam för mitt hem där jag bor."

Du kan hålla på i en oändlighet. I början kan du ta det mest uppenbara. På sikt kommer du märka att du känner tacksamhet för de små detaljerna i livet, som att se solen lysa, som att potatisen blev riktigt god, som en fin stund med en vän. Låt tacksamhet bli en del av din vardag och du kommer få ett lyckligare liv på köpet.


Nästa vecka kommer del 3! Jag rekommenderar dig att köpa en skrivbok tills dess om du inte har en redan nu :D

bigstock-Close-up-Of-Gratitude-Word-Wit-265169737jpg