Mina bästa tips för att starta dagen på bästa sätt! (del 1)

67af3b2fb0ef99e7dbc21da0543e7792jpg

SILENCE

Så, mitt ALLLLLLLRA bästa tips är att DU klickar in och köper denna boken (länk) och när du ändå är på Adlibris kan du även klicka hem en ny skrivbok för det kommer du vilja ha (tipsar om denna, denna eller denna) samt något läsvärt för morgonen (som denna, denna eller denna). Du Måste absolut inte ha dessa 3 verktyg men om du verkligen vill göra detta på riktigt och så det blir så bra som möjligt för dig så rekommenderar jag alla tre. Om du bara vill jobba med det du har, dig själv och detta inlägget så går det också jättebra!

För det första rekommenderar jag dig att du tar ett steg i taget. Så börja vecka 1 med del 1, vecka 2 lägger du till del 2 och så lägger du successivt in ett moment varje vecka under flera veckor tills du till sist genomför hela rutinen på ditt sätt. På så vis kommer du mer naturligt skapa den tid som krävs för att du ska känna att du har gott om tid och inte är stressad under din morgonstund. Första veckan kan det räcka att du stiger upp 15 min tidigare på morgonen och du kommer vara klar med tid till godo


Del 1: UPPVAKNANDET

Det första du gör på morgonen är avgörande för resten av dagen så första tipset kommer här: SNOOZA INTE! Börja inte dagen med att skjuta på det första du ska göra, det sätter inte en god ton för dagen. Utan det börjar (såklart) med att du lägger dig i tid, ställ klockan när du ska gå upp, lägg gärna mobilen en bit från sängen, och kliv upp direkt när den ringer.

Ta dig in till toaletten och borsta tänderna. Hur trött du än är, på med tandkräm och börja borsta. Du kommer snabbt märka att du piggnar till och vaknar till liv.

Här kommer det mest utmanande momentet (för den ovane - jag personligen älskar detta) och det är ta en kalldusch. Japp, du läste rätt. Strip down naked och sätt kranen på kallaste. Jag bryr mig inte om du är inne i 10 sek eller 10 min, men du ska in och blöta hela kroppen (gärna håret om det inte blir ett allt för stort projekt). Om du vanligtvis duschar på morgonen så ta din vanliga dusch först och avsluta med 30 sek iskallt vatten. Fokusera på andningen och lugna ner dig.

Kom ut ur duschen och sätt på dig en mysig outfit (mjukisar och en pösig tröja). Ta dig till valfri plats i hemmet där du dagen innan förberett och tänd några levande ljus.Sätt dig i en bekväm position framför dem. Inled din dag med 20 djupa andetag där du räknar till 4-6 på vägen in och 5-8 på vägen ut. Pausa gärna lite i bytet av in och utandning. Blunda om det känns bekvämt, annars kan du ha ögonen fäst på ljuset framför dig med lätt kisande ögon. Sträck på dig, känn kroppen och börja dagen i tystnad (SILENCE).

När du känner dig redo, öppna ögonen och börja dagen så som du brukar - men med ett lite mer medvetet och närvarande sinne denna gång!

06022020007jpg

För att din nya morgonrutin verkligen ska sätta sig så kommer jag vecka för vecka lägga till ytterligare en del av morgonrutinen så du successivt formar DIN bästa morgon!