Potatis - Världens bästa livsmedel

Blev inspirerad av min fina vän @crazyslimshady att äta lite mer vegerariskt och veganskt så denna veckan har matlådorna bland annat bestått av detta smarriga innehåll! Det blev en mix av @halsanskok VEGGIEBAKES och @vegmesverige BBQ-BURGARE och till detta - POTATIS!

Om det är något livsmedel jag alltid kommer tillbaka till så är det vanlig hederlig potatis. Hur kan ett livsmedel vara så gott? Och så enkelt? Jag har ingen förståelse alls för de som "inte äter potatis" för att ex gå ner i vikt eller skärpa upp sin kost. De måste ha missförstått något...

Förutom att potatis är otroligt mättande (speciellt om du äter den kokt) så får i dig en ordentlig dos nyttiga antioxidanter, vitamin C, vissa B-vitaminer, kalium och kostfibrer. Sen är ju den stora frågan.. Skala eller inte skala? Jag väljer oskalat! Potatisskal är rikt på fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-vitamin. Men alltså, folk väljer alltså BORT detta?

121399946_18164622190059484_8085893281353589040_njpg


TILLAGNING
Själv föredrar jag potatis i ugn och brukar köra på detta otroligt enkla tillagningssätt
- Valfri mängd potatis- Dela i klyftor om de är stora (vanlig fast potatis), hälften om de är medel (typ som sparris), eller låt vara som de är om de är små (delikatess). Alltid skalet på!
- Häll i en bunke och häll över olivolja, flingsalt, peppar och vitlökskrydda
- Tillaga i ugnen på 180-200 grader, 30-40 min
- Dra på det sista och sätt grilläge och 5-10 min till
- Klara! (de ska verkligen vara tillagade! Då blir det som chips!!)



Här har du några fler tips att nyttja i din matlagning!

Ät dem med skalet kvar

Högst koncentration av vitamin B och C finns i skalet eller strax därunder. Skalet bidrar också med massor av fibrer så nöj dig därför med att skrubba potatisarna rena, till exempel med en grov kökssvamp.

Lägg dem i blöt

Ska du ugnsbaka eller steka potatis kan det vara en bra idé att först blötlägga de skurna bitarna i 20 minuter. Det minimerar bildandet av det cancerframkallande ämnet akrylamid som uppstår vid temperaturer över 120°.

Låt dem kallna

Om du äter potatisen kall har stärkelsen omvandlats till så kallad resistent stärkelse, vilken, liksom fibrer, passerar osmält genom tarmsystemet. Det ger tarmbakterierna näring och du känner dig mätt längre.

källa: iForm.se


Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det är aldrig nånsin någon som blivit överviktig av potatis! Mer potatis åt folket!